Gravity Rush Remastered anmeldelse

Oplev en verden der ingen ende har, som lever omkring et træ, er samtidig bliver angrebet af mærkværdige tyngdekrafts-storme. Du har en udfordring foran dig hvor du skal redde en hel by fra en invasion. Test dine tyngdekrafts kræfter med Kat og hendes kat - nu på den store skærm.

Spillet er lavet af Project Siren til Playstation 4 og udgivet af Sony. Gravity Rush Remastered blev udgivet d. 5. Februar 2016, inklusive alt det ekstra indhold som den originale version for Vita modtog.

Som Kat pålægger du dig at hjælpe indbyggerne af Hekseville som har mange indbyggere for en by der flyder i luften. Tyngdekraften føles underlig når man kigger på hvordan folket transporteres rundt, og man bliver overrasket over den mangfoldige verden hvor du kan opleve de fleste ting som vi kender fra den virkelige verden.

Med skoler, underholdnings områder med klubber for voksne, industrielle distrikter med store fabrikker, samt masser af beboelse og endda store torve med springvand og boder. Du vågner op midt i alt dette og uden en idé om hvem du er eller hvor du befinder dig. Som historien udfolder sig får du tilnavnet Kat fra venlige beboere som du møder på din vej, grundet din venlige følgesvend, en kat. Du har endnu ikke et hjem, men ender med at finde et passende sted i kloakkerne, og blandt de første missioner tager du ud for at finde ting de essentielle ting til dit hjem. Herefter begynder den rigtige historie.

Et par timer inde i spillet afsløres det at store dele af byen mangler. Du møder Gade, som fortæller hans hemmelighed samtidig med at han er den eneste der kan hjælpe dig med redde byen. Det er nu dit ansvar at hjælpe byen med dine specielle kræfter.

Spillet er lige så sjovt i denne nye opgraderede version som det var på den håndholdte – og giver spillere som ikke ejer en Vita muligheden for at opleve denne gode titel. Du kan ændre tyngdekraften på Kat og omkringliggende ting ved brug af kattens kræfter og som du kommer igennem historien kan du få kraftfulde angreb så du kan kæmpe imod fjenden som byen lider under.

Aktivér vægtløshed, brug højre stik til at kigge rundt og brug dette til at sigte i den retning du vil falde hen til – selv hvis det er op. Denne styring gør dog at spillet føles kluntet, og du vil blive ramt meget af fjendernes beskydning. Du kan lige så godt vænne dig til at blive skudt mens du angriber, så det bedste du kan gøre er at genstarte angrebet med det samme, da enhver skade fra fjenderne vil stoppe dit angreb.

Spillet indeholder også en del rollespils-elementer, såsom opgraderinger til dine kræfter og dit liv. Jeg kan anbefale at du opgraderer dit liv som noget af det første, så du har en større chance for at overleve de store kampe i spillet. For at få opgraderinger og åbne for udfordringer (og også hjælpe byen ved at aktivere forskellige ting rundt omkring) er du nødt til at samle på juveler – disse juveler er placeret over hele (og under) byen, så hav udkig efter dem, og nup den som du kommer frem. Der er masser at samle på i spillet, men bare det at opleve historien til ende er fantastisk.

Spillet har masser af sjove udfordringer og side-missioner som giver masser af ekstra spilletid. Side-missionerne stammer fra hvad der var ekstra indhold i den første udgave af spillet, og er missioner hvor du lærer lidt om hvad der skete med Kat under hendes ophold i Hekseville, men baseret på minder.

Udfordringerne er korte ud fra de er… udfordringer. Nå fra A til B og slå den angivne tid, bekæmp nok fjender til at få nok point, og lignende. Surf, hop, løb, flyv og fald igennem de forskellige områder i byen. Disse er ikke påkrævet for at opleve selve historien om Hekseville og Kat, men er sjove indslag som du kan udfordre dig selv med mellem missionerne eller efter du har gennemført historien – og selvfølgelig hvis du går efter alle trofæer.

Der var et par ting som gik mig på nerverne i spillet – en af dem var noget som var fint i originalversionen for Vita, som udviklerne valgte at bibeholde. Motion sensing. For et spil på stationær konsol er det helt ubrugeligt med mindre det bruges i spillet som en udfordring eller lignende. Motion sensing er heldigvis begrænset til være i pause menuen og gem/teleport menuen hvor man kigge rundt. Helt ubrugeligt ifølge min mening.

Kats side kommentarer nåede virkelig at gå mig på. Åbenlyse ting er åbenlyse og behøver ikke blive skrevet eller sagt. Jeg er dog opmærksom på at det bliver brugt som en joke og et karaktertræk, men det er noget som hurtigt bliver gammelt og Kat virker bare som en nar overfor andre – et møde med en byboer der har et personligt problem som snakker løs er en ting, men når Kat stopper samtalen på en ubehøvlet måde, så ender det altså med at hun virker mindre sympatisk.

Selvom spillet føles klodset tror jeg ikke problemet ville kunne være blevet løst uden at ændre selve gameplayet eller måden at styre på. Når du skal skifte retning kræver det at du stopper op og starter dit fald igen, og hvis det er et større skifte i retning skal du samtidigt også bruge tid på at dreje din synsvinkel og så starte dit fald igen.

Jeg syntes det var fedt at være tilbage i Hekseville og flyve rundt mens jeg skiftede tyngdekraften – og jeg holder stadig af Kat som person og ligeså hendes Kat. Hekseville ser lige så fantastisk ud som det gjorde på Vita’ens lille skærm, og det er en ren fornøjelse at sætte de manglende dele af byen på plads, samt hjælpe de forskellige byboere. Det er dog frustrerende når man bliver bebrejdet for hvad der sker i byen, helt til grænsen for at være irriterende. Det ødelægger lidt “helte følelsen” som ville have været formidabelt for dette spil. Dette input viser dog noget moralsk for at selvom du gør alting rigtigt, så vil nogle mennesker se det som noget forkert. Og du ved måske ikke altid det hele omkring et emne.

• Unikt gameplay - du falder rundt
  • Ide til speciel verden
  • Kommer med al ekstra indhold