No Man’s Sky fejler på fysikken

No Man’s Sky fejler på fysikken

Hvis du er vild med fysik og hvordan universet hænger sammen, tyngdekraften og teorien om big bang så skal du overveje at gå uden om spillet No Man’s Sky. Der er ganske enkelt så meget fysik i spillet der afviger fra hvad vi kender til, så hvis den slags går dig på, så vil det absolut gå dig på i dette spil.

Når du er i hvilket som helst stjerne system vil der være en stjerne og et par planeter – disse variere ikke ret meget i udseende – heller ikke når du er på selve landjorden. Planeterne har forskellige farver, inklusive atmosfæren, men det er sådan ca. det. Der er ingen isplaneter som Europa, ingen vand-planeter som Neptun, ej heller vulkan-aktive planeter som Io eller lava planeter. Du kan finde planeter med masser af plante- og dyreliv – men intet vand. Det er intet mindre end fjollet. Når nu Hello Games har været i stand til at lave et basalt sæt for rumvæsner samt planter og dyreliv (for at undgå at møde uforståelige ting), så skulle der også have været taget højde for dette.

Det er ikke muligt at flyve ind i stjernen- rejser du mod stjernen vil du blive taget ud af dit pulse jump og et par skibe vil dukke op og forsøge at fjerne dig fra stjernehimlen, og imens vil der være noget interferens som om stjernens magnetfelt påvirker dit syn og skibets instrumenter.

Der mangler noget fra stjernesystemerne – der er ingen gas planeter – end ikke planeter uden liv som vores egen måne! Sean Murrays forklaring for dette valg er at han gerne ville have at man skal kunne besøge alle planeter i spillet, hvilket ikke giver mening. At lave nogle planeter med information om at du ikke kan lande på dem fordi de er for varme, har for meget tyngdekraft eller er for giftig samt an alarm på skibet hvis du er for tæt på er da ikke for svært at implementere.

Planeterne er også alt for tæt på hinanden hvis vi sammenligner det med hvad vi har observeret. Kig op på himlen fra jordoverfladen og den eneste planet du vil kunne se som et objekt og ikke bare noget lys, er månen. Og tildels vores stjerne, solen. Når du står på en planet i No Man’s Sky og kigger op vil du kunne se flere planeter omkring dig – og såmænd helt tæt på – meget tættere end vores måne er på jorden. Tyngdekraften ville simpelt hen smadre alle planeterne i spillet inden for en meget kort tidsperiode.

Jeg føler at Hello Games end ikke spurgte en fysiker eller en astronom, ikke engang gik online og læste op om rummet. Når jeg spiller glemmer jeg alt dette for at nyde spillet, men når jeg sidder og tænker over dette, så er det noget der går mig på.

Chefredaktør | Elsker en fed interaktiv historie fortælling, fascineret af branchen bag computerspil og kan ikke stoppe med at fortælle sin mening til andre. Spil er blevet en samlermani.

Lost Password

Sign Up