Quantum Break anmeldelse

Quantum Break byder på fantastiske teorier om tidsrejser og hvad der sker når tidsparadokser kan ske. Oven i det formår spillet samtidigt at så tvivl i selve spilleren om hvilket valg der er bedst, og det sker ikke ret ofte - heller ikke i film.

Remedy Entertainment har skruet en hæsblæsende historie sammen der bliver ved med at tage uventede drejninger. Quantum Break ligger op til en fantastisk fortælling med Shawn Ashmore i hovedrollen som Jack Joyce. Spillet udkom d. 5 april 2016 til PC og Xbox One, og er udgivet af Microsoft Studios.

Historien i spillet bliver udspillet som flashbacks under Jacks forhør, som faktisk foregår efter hele hurlumhejet – det varer dog et stykke tid før det går op for dig som spiller. Denne samtale fungerer samtidig som kommentar spor for at give spilleren løbende information om de forskellige personer og deres handlinger. Man hører så lidt til selve interviewet at det på ingen måde afbryder historien og man føler man er i nutiden – og selvom man kender præmisset og at interviewet foregår efter alle begivenhederne i spillet, kan man ikke afgøre hvordan historien ender og hvem der har ret.

Du spiller som Jack, der mødes med en gammel ven som er fysiker, og man mærker hurtigt at de er gamle venner – stopper du op på din vej og læser deres email korrespondance (spillet er fyldt med emails, noter og opslag) afsløres det at Jack besøger en gammel ven efter en udveksling af emails. Paul har brug for hans hjælp. Det viser sig at Paul har udviklet en tidsmaskine, dog med meget hjælp fra Jacks bror, William, som døde en årrække tidligere.

Det viser sig dog at der er noget galt med maskinen, og efterhånden som historien udspiller sig, opdager Jack årsagen bag og så er kampen ellers igang mod Paul. Han har rejst tilbage i tiden, brugt sin viden om aktiekurser til at tjene en masse penge, og derefter oprettet et firma under navnet Monarch. Monarch har et formål, og det er et udvikle teknologi i et forsøg på at redde menneskeheden fra at blive frosset af tiden som er ødelagt og i sidste ende vil stoppe helt. Spørgsmålet er: Er det bedst at forsøge at fixe tiden nu og her eller er det bedst at beskytte et udvalg af menneskeheden og herefter løse problemet?

Jeg bryder mig normalt meget lidt om live action optagelser med rigtige skuespillere i computerspil – jeg syntes simpelthen ikke det passer ind. Quantum Break bryder det syn og mere til. Jeg elskede det i dette spil.

Skuespillerne er måske ikke blandt eliten, men de gør alle et ganske godt job med deres karakterer og personligheder. Man kan mærke at ikke alle er lige erfarne, men Ben Ketai som har instrueret har fået det til at fungere på en lækker måde. Detaljerne i form af teknologien, effekterne og de lidt utraditionelle kameravinkler gør oplevelsen helt unik.

Den første skuespiller om du vil genkende er højst sandsynligvis Aidan Gillen, specielt hvis du har set Games of Thrones. Kender du ikke Shawn Ashmore, så gør du efter du har spillet Quantum Break, og jeg kan garantere dig for at du fremover vil bemærke ham. Har du set Lost eller Ringenes Herre vil du genkende Dominic Monaghan som Jacks bror, og han spiller lige så brilliant som altid. Courtney Hope som Beth Wilder fænger også, men hun er mindre kendt hvis man tjekker hendes CV på IMDB ud – men hun har en række mindre roller i både film og serier, er der en chance for du har set hende før.

Man ved ikke helt hvor man har Lance Reddick’s karakter, Martin Hatch. Og han formår at bibeholde denne tvivl fra start til slut. Laim Burke, spillet af Patrick Heusinger er også værd at bide mærke i – CV’et er ikke tomt, men lige som Courtney Hope har du muligvis set ham i en birolle eller to, men her i Quantum Break spiller han så eminent at man kan mærke hans følelser igennem skærmen. Krydstjekker man disse skuespillere med hinandens roller, får man følelsen af at de har anbefalet hinanden, da man ser de på et eller andet tidspunkt har arbejdet sammen i serier som Fringe, Lost og CSI-relaterede serier.

Masser af samleobjekter, og meget af det er læsning af email, noter og vigtige papirer. Jeg læser normalt alt tekst jeg kan komme i nærheden af når jeg spiller, men det blev nu for meget til sidst i Quantum Break. Fordi Jack bliver udsat for chronon partiklerne da tidsmaskinen river tiden fra hinanden, får han nogle kræfter som ikke er menneskelige. Tiden har givet ham våben til både overlevelse og kamp – og så forbliver han upåvirket når tiden går i stå.

Du starter med at få Timevision, hvor de vigtige ting vil blive belyst, herunder fjender, eksplosiver, ammo og våben – for ikke at tale om hvor dit næste mål eller gøremål er henne. Efterfølgende får du blandt andet dodge (undvignings manøvre) og rush (hastværk) der hver især gør at du nemmere kan undgå angreb og selv angribe. Når du er godt på vej vil du møde dampeners som Monarch har sat op – det er store antenner som simpelt nok tager Jacks specielle kræfter fra ham. Det giver en ny udfordring hvor du er nødsaget til at bruge dit håndvåben indtil at du får den slået fra så du kan uddele tæv endnu en gang.

I løbet af spillet skal du tage nogle beslutninger, og de påvirker hvad der sker senere i spillet – inklusive personer der dør, og hvordan Monarch håndterer situationen, samt forhold mellem forskellige personer. Det er et interessant koncept som samtidig opfordrer dig til at spille historien en gang til uden nødvendigvis at føle at du spiller den samme historie.

Det er svært at finde kritik på udseendet af spillet – der er nogle fantastiske scener, masser af små detaljer, unik følelse med spillet og rigtig lækre mellemsekvenser. De filmede scener som er af ca 20-30 minutters varighed er jo selvfølgelig hvad de er: filmede, så de er perfekte. Masser af rekvisitter gør faktisk at jeg gerne så at de lavede en serie eller en hel film baseret på handlingen og eftermælet af spillet.

En ting de går mig lidt på at når du står stille og ikke er bag et cover, så står Jack som om han har skidt i bukserne. Han er mildt sagt meget hjulbenet, og det virker overdrevet. Fint han står sådan hvis der er fjender i nærheden og du er midt i kamp, men ikke når du bare står og kigger på landskabet. Det automatiske skjul/dæknings system kan forårsage problemer i kampens hede, men skaden er ikke større end at du bare prøver igen hvis du ikke formår at søge i ly tidsnok.

Rigtig god oplevelse med mange rutsjeture, mens at slutningen byder på flere twists der får dig til at ville spille videre. Quantum break 2 anyone? Hvad der er mest forunderligt med dette spil er at det formår at sætte dig i tvivl om du som protagonist gør det rigtige. Hvilken side har ret, og til hvilket formål? Står verden ikke til at redde? Karakterene er lette at holde af, selv Serene, som du som Jack Joyce er uenig med, har et par sider der får dig til at tænke om han har ret og at han faktisk gør det rigtige.

• Lækker grafik
  • Rigtig god historie baseret på fysik teorier
  • Godt skuespil - ikke kun stemmer men reelt live action skuespil