Sébastien Loeb Rally Evo anmeldelse

Oplev et rally spil som er mere arkade end det er simulation - men prøver at være begge på samme tid.

Sébastien Loeb Rally Evo er blevet udviklet og udgivet af Milestone med hjælp fra Bandai Namco som er distributør på titlen. Spillet er udkommet til PC, Playstation 4 og Xbox One d. 29. Januar 2016.

Spillet tilbyder en karriere oplevelse, men for den hardcore rally spil fan vil det helt sikkert være skuffende. Karrieren består af grupper med forskellige ræs, og mens mange af disse udfordringer stemmer overens med virkelighedens rally – være den der når hurtigst fra A til B på almindelig vej placeret rundt om i verden, så vil du blive forbløffet over at møde udskillelses-ræs, ræs af 3 runder hvor en af runderne skal indeholde en alternativ rute, og andet godt. Alt dette er sjovt for den gamer som ikke går op i rally udover at de finder oplevelsen og udfordringen underholdende. For den gamer som går rigtig meget op i rally og eventuelt har spillet flere rally spil igennem tiderne, de vil helt sikkert savne en sæson oplevelse som ville være forventet i karrieren.

Hvad der til gengæld vil glæde den hardcare fan er oplevelsen at blive taget igennem Sébastien Loebs karriere. Dette er delt op på samme måde som karrieren – grupper med forskelligt antal ræs. Grupperne under Loeb Experience (oplevelsen) er delt op i år og hver gruppe har en video hvor Loeb snakker om hvordan han blev professionel kører og oplevelser i købet af hans karriere. Herefter skal du køre to eller flere løb der er relateret til hans historie. Dette indslag er nok det helt store plus for denne titel – jeg syntes det er spændende at man får noget dokumentar og personlig oplevelse fra spillets hovedperson med i oplevelsen.

Det er virkelig skuffende at se et rally spil som ikke understøtter muligheden for at spille mod hinanden – opsætningen af rally hvor man har enkeltstarter er perfekt for “pass the controller” gameplay. Selvfølgelig er der sikkert mange som netop ikke spiller dette og det er svært at måle for det kan spilles uden at være forbundet til nettet – jeg havde gerne set denne mulighed for at lave hus-regler og spille ræs mod venner og familie. Det kræver ikke ret meget ekstra arbejde i udviklingen af spillet, og vil glæde en del spillere – selv jeg som ikke spiller meget rally.

Grafikken er dog pænt imponerende – specielt i præsentations scenerne som fint kan sammenlignes med andre helt store racing titler, herunder Forza og Gran Turismo. Det bliver naturligvis dæmpet lidt ned når du kommer ud i noget gameplay men bliver stadig holdt ganske pænt. Bilerne er varierende og er licenseret, så hele ideen bag spillet virker seriøst og er det også på mange punkter – men fejler fordi spillet slet ikke føles som en simulation, men mere som en arkade ræser, både i menu layout, spilmodes og i styring. Lad mig endelig ikke begynde på fysikken.

Jeg må dog indrømme at det vist er første gang jeg oplever en vejkant virkelig være i vejen for mig og min styring – jeg har ikke plads nok. Men det her er faktisk det eneste sted hvor de brillierer med simulation oplevelsen. Du mærker det med det samme, hvis et af dine hjul rammer en anden belægning – og endnu mere hvis der er en kant der vender nedaf mod en grøft.

Ender du med et køre galt, så går oplevelsen af spillet også i grøften. Ulykkens påvirkning i oplevelsen af ødelæggelsen er virkelig ødelagt af fysikken i spillet, hvilket påvirker en ellers tilsyneladende god ødelææggelsen model jeg selvfølgelig kan tage fejl af fordi reaktionen for kollisionen er så meget ved siden af.

Jeg har spillet bilspil – ikke min foretrukne genre – men jeg nyder dem jeg spiller. Men Sébastien Loeb Rally Evo var bare frustrerende – og tidligt i spillet. Det er en arkade ræser der prøver at være simulation og jeg tror det er der snoren knækker. Vise typer biler og belægninger gør det rigtig svært at holde bilen på vejen – også selvom flere hjælpemidler er slået til.

Generelt set så har jeg nydt at opleve Sébastien Loeb Rally Evo, men der er en række frustrerende oplevelser hvor fysikken har været tænderskærende, jeg har ikke kunnet holde mig på vejen, trods hjælpemidler (raceline) og fysikken er ikke på plads, som ødelægger oplevelsen, men ikke spillet. Kræver en del tilvænning, og byder på et par uventede sværheds stigninger.

• Licenserede biler
  • Interview med Loeb
  • Masser af biler at vælge imellem