The Last Guardian anmeldelse

The Last Guardian byder på en hjernevrider af puslespil med strategiske overvejelser for at komme op og ud - og samtidig bygge et bånd til et fantastisk væsen.

The Last Guardian er blevet udviklet af genDESIGN og udgivet af Sony til PlayStation 4. Spillet har været under udvikling siden 2007. Til E3 2014 blev det udmeldt at spillet var på “hiatus” og mange forventede spillet var blevet skrinlagt. Spillet blev fremvist endnu en gang til E3 2015, og til E3 blev der lovet en udgivelse inden året var omme, og spillet blev udgivet d. 6. December 2016.

I The Last Guardian vågner du op til en verden du ikke kender. Du er dog ikke alene, for ved siden af dig ligger et kæmpe dyr ulige noget som helst andet du har set. Ved nærmere undersøgelse ser det ud til at dyret er såret – blandt andet sidder der et par spyd, et i skulderen og et på bagpartiet.

Det er dog ikke helt nemt at nærme sig, for dyret er i panik af smerte og er bestemt ikke glad for din tilstedeværelse. For at hjælpe dyret, som går under navnet Trico, skal du skaffe dens tillid. Som bekendt plejer man at kunne få et dyrs tillid ved at skaffe dem noget at spise. Så du begynder at kigge dig omkring i rummet samt i et par tilstødende rum. Du finder hurtigt ud af at du ikke kan komme nogle stedet alene.

Du finder nogle skinnende tønder og det går op for dig at det muligvis er hvad det bundne bæst har brug for. Dyret tager sultent imod tilbuddet, og du begynder at bemærke at dens øjne er værd at ligge mærke til. Nu da Trico har lidt mere tillid til dig har du mulighed for at kravle op på dyret og fjerne spydene som afholder det fra at komme på benene. Nu da bæstet står på alle fire får du endelig oplevelsen af bæstets reelle størrelse at mærke.

Herefter begynder rejsen for alvor. Hvorfor havnede du i dette rum med dette bæst til at starte med og hvordan skete det? Spillet giver dig langsomt historien om Tricos oprindelse, og hvordan du havnede i bunden af dalen med det mægtige bæst.

Mens spillet har en af de mere fantastiske fortællinger som jeg har oplevet igennem spil, og selve gameplayet imponerende, så er styringen af både Tríco, drengen og kameraet håbløst forældet (til de uinformerede, så har dette spil været undervejs siden 2007). Tidligt i spillet finder du et skjold, men det er ikke noget helt almindeligt skjold. Peg på noget, og Tricos hale vil skyde med lyn mod målet du peger på. Ganske brugbart fra start af.

Meget af spillet handler om din interaktion med Trico. I hjælper hinanden med at finde op og ud. Du skal bruge Trico til at bekæmpe vagter, komme op og hen til steder, du ikke kan nå alene, mens at Trico skal bruge dig til at åbne døre og tænke strategisk for at finde den rigtige vej for at stige i højden.

Efter du har mødt nogle vagter, som du ikke selv kan bekæmpe, men som Trico har taget sig af, skal du hjælpe bæstet med at komme ned på jorden igen og slappe af, før i kan komme videre. Du skal også trække spyd ud af kroppen på den, mens at Trico har evner jeg ikke vil komme ind på her – det er noget du må opleve selv da det er en del af den dybere historie. Dybest set handler spillet rigtig meget om symbiosen mellem drengen som du styrer som spiller, og Trico, et magisk bæst fra oldtiden.

Som nævnt så lider spillet en del af forældet programmering. Ideen om symbiosen med det store dyr er fantastisk, og det virker – men det giver en hel del problemer når det gælder kameravinkler. De har delvist løst problemet ved at overtage styringen af kameraet og pege i en bestemt retning hvis der sker noget vigtigt. Det kan dog være frustrerende hvis du prøver at styre kameraet i en anden retning idet den overtager styringen – du føler at du kæmper med en fjernbetjent maskine om hvilken retning kameraet skal drejes.

Styringen af drengen når det gælder platforming er mindst lige så frustrerende. Du hopper ud fra en kant for at nå en anden kant eller gribe fat i Tricos hale. Det er relativt nemt at misse, og så har du en game over – og der et trofæ for at gennemføre spillet uden at få nogle game overs.

Det er ikke altid at det er åbenlyst hvilken retning du skal bevæge dig, da du af og til vil afgøre at Trico ikke vil være i stand til at nå så langt – og så er det netop den platform du skal nå. Tricos rækkevidde er meget varierende – og ikke mindst overraskende.

Blandingen af høje bygninger, skræmmende stejle bjergsider, mysteriet om hvad der foregår, og symbiosen mellem Trico og drengen er fantastisk – det mærkes tydeligt at der er blevet tænkt meget over forholdet mellem de to og historien bag Trico. Desværre så mærkes det tydeligt at spillet originalt er lavet til PlayStation 3 og selv der kan det mærkes at spillets basale ting såsom kontrol og kamera er ment for et tidligt spil i konsollens levetid.

Jeg fandt mig selv ofte bare at stoppe op og kigge på Trico for at se hvad dyret lavede eller om den ville reagere på jeg bare ventede – og jeg fandt mig selv i at klappe dyret når det havde gennemført et hop eller bevæget sig i en retning som jeg havde bedt det om. Som om det ville gøre nogen som helst forskel.

Spillet er måske ikke helt så fantastisk som nogle ville håbe eller forvente baseret på den lange udviklingsperiode spillet har været under. Men det er nået langt af vejen. Spillet har nogle fantastiske puzzles – og der er nogle stykker imellem der simpelthen er fænomenalt fundet på og som der er en meget lille chance for dig at finde ud af med mindre du læser en guide på nettet.

• God oplevelse af et stort dyr som du kan kommunikere med.
  • Lækre puzzle elemeter som virkelig viser spilleren at du har brug for dyret og omvendt.
  • En historie fuld af mystik, som langsomt fortæller dig hvordan du er havnet denne situation.