Uncharted 4 anmeldelse

Der findes næsten ikke de superlativer der ikke er brugt til at beskrive Naughty Dogs succes spilserie Uncharted. Spillene har været toneangivende inden for spilgenren, og om det seneste nye skud på stammen, Uncharted 4: A Thief’s End kan leve op til dette kan du læse mere om her.

Naughty Dog afslutter deres arbejde på serien med Uncharted 4: A Thief’s End som udkom d. 10 maj 2016. Alle titler i serien har været fan favorit igennem årene. Det fjerde spil i serien, A Thief’s End har uden tvivl en stor arv bag sig og har af samme grund haft tårnhøje forventninger tilknyttet. Spilserien der startede for 9 år siden, har efterhånden fået cementeret sig fast som et af Sony Playstations helt store flagskibe.

Der er sket meget i Uncharted universet siden Nathan Drake fandt El Dorado tilbage i 2007 – vi møder i dette spil en hovedperson, der har trukket sig tilbage fra den eventyrrige livsstil. Nathan har slået sig ned, købt hus, blevet gift og udfører et almindeligt arbejde, hvor han vrager gods op fra søer, kanaler og havet. Fortidens bedrifter spøger dog stadig i dagligdagen. Da Nathans bror Sam dukker op ud af det blå, sætter det gang i endnu et spændende eventyr – denne gang er det jagten på piraten Henry Averys skjulte skat det gælder.

Har man spillet de andre titler i serien, vil man opleve at konceptet ikke har udviklet sig synderligt, men der er ingen grund til ændre på noget som fungerer. Der er dog foretaget en masse små ændringer, som Naughty Dog har ramt helt perfekt med, og det er simpelthen det, der gør spillet så fantastisk. Det største indspark er at du kan kontrollere bilen og køre rundt i den i det åbne landskab – inklusive intense biljagter. Nogle af områderne i spillet er blevet en del større end vi tidligere har set, netop fordi at du nu kan bevæge dig rundt lidt hurtigere med fire hjul end på to ben.

Den anden store tilføjelse er en reb med en krog, som man både bruger på bilen til at trække ting med, men også til at svinge sig rundt i landskabet når nødvendigt. Den sidste ting der er værd at fremhæve er stealth elementet, som der dog altid har været, men er lagt langt mere fokus på nu. De fleste situationer er det faktisk muligt at nedkæmpe hele modstandshæren kun ved brug af snigangreb, og du vil kunne undgå en ildkamp. Det giver spilleren en valgmulighed, og tilføjer en variation til spillet sjældent set andre steder.

Multi-player er også ganske udmærket, på trods af at det i min verden på ingen måde er her spillets fokus ligger. Det er dog ganske underholdende at opsætte sin karakter, både med forskellige våben og boosters. Rebet med krogen giver et frisk pust til hvordan man kan gribe situationen an i kampens hede. Multi-player delen indeholder de klassiske spil modes og det kan ikke udelukkes at der opstår et lille fællesskab baseret på spillets online del.

Grafikken i spillet er simpelthen fantastisk, man bliver konstant overrasket over den helt fænomenale grafik, som jeg vil mene er det flotteste vi har set på konsol hidtil. Det er ikke kun mellem sekvenserne der imponerer, det er også når kameraet panorerer hen over det detaljerede landskab, når du ankommer til et nyt område – kommer det til de små detaljer, så kan du blandt andet læse etiketter på vinflasker. Animationen er naturlig og har en masse detaljer som gør karaktererne menneskelige at se på.

Naughty Dog har i forbindelse med dette tilføjet en kamera mode til spillet hvor man kan tage flotte screenshots, en funktion jeg aldrig rigtig har benyttet i andre spil, men fik lyst til at bruge her.

Skuespillerne som ligger stemme til tæller blandt andet Nolan North, Troy Baker og Emily Rose. Kvaliteten er som ventet også på højt niveau, ligesom det har været i de tidligere spil og man kan tydeligt fornemme, at skuespillerne har deres karakterer under huden.

Man skal kritisere ting man elsker for at de kan blive bedre, om end der ikke er meget at påpege er der dog nogle få emner jeg vil adressere. Da denne titel er annonceret som det afsluttende kapitel fra Naughty Dog, er der mange mellem sekvenser og jeg føler at nogle af disse trækker ud. For nye spillere kan det måske blive for meget, da der bliver henvist til oplevelser i de tidligere titler – her vil fans af serien kunne tænke tilbage, mens at nye spillere ikke finder det relevant.

Ydermere er der nogle situationer, der virker lidt for repetitivt hvor Naughty Dog benytter sig af begrebet “lampshading” – altså hvor de adresserer et åbenlyst problem. Flere gange skal man for eksempel skubbe kasser og vogne rundt til et punkt hvor karaktererne udbryder ”nu igen?”. Til gengæld får du også tips fra karaktererne hvis du sidder fast.

Nu står vi tilbage med afslutningen på en 9-årig rejse med action i største stil, humor, drama og historiefortælling på højt niveau. Der er blevet kælet for de små detaljer og tilføjet små fornyelser, der alle er med til at tage spillet op blandt eliten. Jeg spillede på hard og kampagnen tog mig 17 timer, og der er flere grunde til at spille spillet igennem igen, både i form af skjulte dialoger og trofæer. Alting hænger sammen i en højere enhed, grafikken, historien, skuespillet og blandingen af action, humoristiske og dramatiske sekvenser. Tilbage står vi med et af de absolut bedste spil, der er lavet til Playstation og en spiloplevelse man ikke bør snyde sig selv for.

• Fantastisk grafik
  • God variation i kapitlerne
  • 17 timer lang og spændende kampagne